Tsekkibemari takamoottorilla, Škoda
Monet urheiluautot tunnetaan siitä, että niissä moottori ei sijaitse keulan puolella vaan kuskin takapuolella. Aimmin takamoottorisia perheautoja on ollut paljonkin monilta merkeiltä, tunnetuimpia Suomessa varmasti VW kupla ja Fiat 600, mutta 80-luvulla muinaisessa tšekkoslovakiassa Škoda valmisti vielä perheautoja 105, 120 ja 130 -merkinnöillä, joissa moottori oli takana.
Autot olivat edullisia ja itä-blokin automerkeistä ehkäpä parhaiten viimeistelty, joskaan auto ei kuitenkaan nauttinut mitään suurta arvostusta lännessä. 80-luvulla niitä kuitenkin vielä myytiin Suomessa, kuten muuallakin Europassa. Britanniassa autoa pimppasi maahantuoja, eli siellä myynnissä oli erikoisvarusteltuja versioita mm. vinyylikatoilla varustettuja malleja. A-sarjan auton ajo-ominaisuudetkaan eivät olleet kehuttavat, varsinkin ääritilanteet vaativat taitoa hallita, olihan auton paino pitkälti taka-akselilla. Ruotsissa hirviväistökokeessa 120-malli kaatui kyljelleen ja Ruotsissa auton ostohalut vähenivät sen johdosta. Paljon myöhemmin myös Mersun A-malli koki samaisessa testissä saman kohtalon. Uudemmassa M-sarjassa auton alustaa muutettiin ja auton käyttäytyminen parani hieman.
Škodan on sellaisenaan jäänyt historiaan kun autotuotanto on nyt Volkswagenin omistama. Vanhoja Škodan aikaisia autoja ei voi enää millään mittarilla verrata nykyisiin malleihin, ovathan ne klooneja VW:n sisarmerkeille tekniikaltaan. Kyseessä on yksi brändi joka on aivan eri asemassa kuin aiemmin, ennen sille lähinnä naurettiin.
Tässä pitkähkö mainosvideo 80-luvulta Hollannista, huomaa myös videossa vilahtava coupe-mallinen "sportti".
Autot olivat edullisia ja itä-blokin automerkeistä ehkäpä parhaiten viimeistelty, joskaan auto ei kuitenkaan nauttinut mitään suurta arvostusta lännessä. 80-luvulla niitä kuitenkin vielä myytiin Suomessa, kuten muuallakin Europassa. Britanniassa autoa pimppasi maahantuoja, eli siellä myynnissä oli erikoisvarusteltuja versioita mm. vinyylikatoilla varustettuja malleja. A-sarjan auton ajo-ominaisuudetkaan eivät olleet kehuttavat, varsinkin ääritilanteet vaativat taitoa hallita, olihan auton paino pitkälti taka-akselilla. Ruotsissa hirviväistökokeessa 120-malli kaatui kyljelleen ja Ruotsissa auton ostohalut vähenivät sen johdosta. Paljon myöhemmin myös Mersun A-malli koki samaisessa testissä saman kohtalon. Uudemmassa M-sarjassa auton alustaa muutettiin ja auton käyttäytyminen parani hieman.
Škodan on sellaisenaan jäänyt historiaan kun autotuotanto on nyt Volkswagenin omistama. Vanhoja Škodan aikaisia autoja ei voi enää millään mittarilla verrata nykyisiin malleihin, ovathan ne klooneja VW:n sisarmerkeille tekniikaltaan. Kyseessä on yksi brändi joka on aivan eri asemassa kuin aiemmin, ennen sille lähinnä naurettiin.
Tässä pitkähkö mainosvideo 80-luvulta Hollannista, huomaa myös videossa vilahtava coupe-mallinen "sportti".
Jos YouTubesta hakee videoita 105 ja 120-malleista tulee paljon vastaan
erilaisia viritysversioita, löytyy turbokoneilla jne, eli vanhat Škodat jatkavat elämäänsä autoharrastien kovissa käsissä.
Kommentit
Lähetä kommentti